Sunday, December 27, 2009

Tender Angkut Sampah di PBT Hulu Selangor dianggap tidak telus? Keputusan dibuat terlebih dahulu?

Ramai mulut-mulut yang tidak berpuas hati disetiap kali ada keputusan pbt mengeluarkan tawaran tender kepada kontraktor-kontraktor yang berjaya.
Suara-suara ini kadang-kadangnya memberikan input yang berkesan jika diteli, seperti kata seorang motivator, kita banyak belajar dari orang yang tidak berjaya dari orang yang berjaya. Segalaa pengalaman dan keperitan seorang kontraktor yang masih berjuang lebih banyak pengalamannya untuk dicontohi dan digunakan didalam alam perniagaan.
Pakatan Rakyat mesti tulus dan berani dalam tindakannya dan konsisten dalam polisinya. Kontraktor didalam kawasan masing-masing diberikan keutamaan. Jangan orang luar diberikan peluang untuk bertanding di kawasan yang mungkin tidak disenangi oleh pengundi tempatan. Ini adalah pandangan orang ramai dan pandangan TG Nik Aziz yang mungkin tidak menggunakan khidmat calun dari luar untuk DUN Kelantan dalam pru akan datang.
Bagaimana dengan keputusan tender angkut sampah baru-baru ini, keputusan telah lama dibuat sebelum perayaan eidul-adha tetapi baru dipanggil semua kontraktor yang berjaya baru-baru ini. Pakatan Rakyat telah mengotakan semua quota-quota yang diperlukan secara nisbah yang di perturunkan oleh kerjaaan negeri sendiri (mungkin mengambilkira nisbah parti dalam jemaah exco negeri)..
Memang ada kah pertemuaan (precouncil) ketua-ketua parti dalam PR untuk membantu membuat keputusan tender ini?
Benar tuluskah ketua-ketua parti didalam PR ini dalam membuat keputusan ini, dan bolehkah diharap ketulusan hati mereka (disebabkan ada kontraktor yang mengaku telah melobi terus dgn ketua-ketua parti?
Benarkah ada quota didalam pembahagian tender ini?
Dimanakah kriteria, landasan dan kualiti yang menjadi pegangan PBT dalam menentukan kualiti kerja-kerja pelupusan sampah ini, dan patutlah selama ini masyarakat terus membuat aduan didalam perkhidmatan ini..
Apakah semua ahli majlis akan terus menjadi tukang melobi dan membelakangkan semua perkhidmatan yang diperlukan oleh masyarakat Hulu Selangor.

Harap tulus.

No comments:

Post a Comment